9.12.10

Komitmen

Komitmen.. Apakah yang dimaksudkan dengan KOMITMEN???

1. sikap (pendirian atau perbuatan) memberikan sepenuh tenaga dan perhatian dsb atau menunjukkan sokongan dan azam yg sepenuhnya kpd sesuatu, iltizam: semuanya dihasilkan oleh barisan pekerja yg bersemangat tinggi, bermotivasi, dan mempunyai ~ yg tinggi terhadap kerja; Malaysia mengulangi ~nya terhadap projek ini; 
2. perjanjian (persetujuan, kata putus, dsb) utk melakukan sesuatu yg menjadikan sesuatu pihak itu terikat utk melaksanakannya: buat sementara ini ~ sudah dibuat utk mengekalkan askar-askarnya di sana.

Ini ialah takrif berdasarkan Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat.

jd komitmen neh tidak tertakluk kepada suatu perkara atau keadaan sahaja. terdapat banyak situasi yg melibatkan komitmen seseorang terhadap sesuatu.. perkerjaan.. minat.. tugasan.. tanggungjawab.. PASANGAN... huhu..

tapi malam neh.. sya rsa sya nak fokus pada perkataan yang telah diBOLD kn..

kadang-kadang waktu single tu selalu jak tgk kawan-kawan yang ada kapel.. kawan-kawan yang ada 'kawan-kawan'.. selalu nampak kawan-kawan bersms selama berjam-jam tanpa henti..alasan.. free sms dr c*l*o*... huhu... balik-balik alasan yang sama jak.. huhu... entah la apa yang dia buat sampai dpt byk btol sms free neh... huhu.. wktu tgk semua neh terdetik pula dlm hati.. mau jg ada kapel.. mo jga rasa ada 'kwn-kwn' neh.. emm.. mcm best jak... MCM best jak..

tp skali sdh ada 'kwn-kwn' neh.. emmm.. rasa lain2 pula.. mcm2 la yang di rasa.. kadang2 rasa rimas pun ada... rasa lemas pun ada.. tp yang paling tak boleh tahan tue.. rsa ragu-ragu.. emm.. mcm kadang-kadang tue.. rasa mcm betul sya neh sesuai utk dya.. btul kah dya neh pilihan aku yang betul.. emm.. mcm-mcm la yang terlintas dlam fikiran masa tue.. emm.. so lama2 sbb ada mcm-mcm perasaan tetiba jak terclash la pula.. emm.. trus menangis la.. sedey la..

n the cycle repeats itself again.. emm.. trus lama2 teda feel sdh sma org mo kapel2.. mo kenal.. mo 'kawan-kawan'....

knpa jd mcm neh?? salah satu sbb nya takut kn komitmen.. bila sdh kapel-kapel... bila sudah 'kwn-kwn'.. kita sdh terikat ngan org tue.. so kebebasan yang kita ada dlu tue.. sdh kurang... pastue ada sdh org lain yang kita mo risau2.. kalu dlu pikir pasal diri sendiri.. skang mo jg diri sndiri ngan org lain jg.. emm.. n mcam2 lagi ar.. mo jg hati sendiri tp ada urg lain punya hati jg yang mo kena jaga.. emm.. trus kadang2 bila sdh syang neh.. byk benda yang kita x sanggup mo buat.. perkara yang susah mo buat kalu sdh 'kwn-kwn'... yang saya perasan ialah berterus terang.. kadang2 takut mo terus terang sbb takut dya terasa.. takut dya sakit hati.. takut dya mcm2 la... tp kalu org yg kita syg tue syg blk sma kita patut nya dya paham la kan.. wlupun bnda yang kta ckp tue mmg menyakitkan hati kn... bgs lagi berterus terang skarang dripada tetiba tau nanti2... emm... perlu ada toleransi dan persefahaman antara satu dengan yang lain.. baru lah bahagia.. kta pham dya neh org mcm mn.. kta pahm dya punya jadual waktu seharian mcm mn.. kta sesuaikan dgn kta... tp bkn la setiap msa cm tue.. cuma kdang2 bleh ar demnd mintak dya plak yg sesuaikan ngan jdual kta.. emm buakn apa.. it a win-win situation ar.. life doesnt revolve around you only..

emm.. ntah apa yang aku melalut neh.. so sebelum lebih byk benda2 merepek yang kluar.. sya mo mengundurkn diri dlu ar.. bye2~

2 comments:

Anonymous said...

Is there anymore information you can give on this subject. It answers a lot of my questions but there is still more info I need. I will drop you an email if I can find it. Never mind I will just use the contact form. Hopefully you can help me further.

- Robson

MinT said...

what kind of info would you like?? i would love to help..