22.12.11

I Really Want It~

I watched it in Youtube..

I held in my hands the other day..

and I have done my research..

BUT...

I am still sane...

I still know what my priorities are..

Maybe not in the near future..

But some day I will..

Someday..

Good things come to those who wait...






20.12.11

Worth Watching



Someone saw this in Youtube and shared it on Facebook.. at first I don't really want to watch it.. but then I decided to watch it this morning.. and I was really amazed.. and really inspired.. it really reached out to me..

It revolves about the being kind to other and also that when you do good.. good things will come to you..

What you give.. is what you will get..

Also its about karma.. that your life is not about you alone.. but also about everybody else..

If and only if.. there are more people like those in the short clip.. it would be a much better world for all of us..

But i think why there aren't many like this... because of the suspicions that have been embedded in our minds.. thats why we just don't feel that safe to help other like in the video.. especially strangers..

Still.. i don't disagree that there are still those like that.. but very rare.. :-)

For those who haven't watched it yet... give it a go.. surely you will fall in love with the kindness shown..

~ Sekian ~

19.12.11

2

Tutup..buka..tutup..buka..tutup..buka..

Ndak terasa pun yang tinggal dua minggu lagi cuti.. huhu.. 

Kalau pikir-pikir.. tolak minggu ni.. tinggal seminggu lebih jak lagi.. huhu.. 

Time flies so fast..

Cepat sangat masa berlalu pergi.. pergi meninggalkan kita.. huhu.. 

*Ayat klise*

"Rasa macam semalam aku baru jak balik rumah... Sudah mau balik sana.. huhu.."
 Apa boleh buat macam tue la hidup kan..

Sepanjang cuti neh.. macam-macam aktiviti yang orang buat.. ada yang pegi melancong.. pegi sana.. pegi sini.. tengok itu.. tengok ini..

Ada yang boleh rindu-rindu jak sama orang yang jauh.. ada yang untung boleh lah jumpa...huhu..

Perkara yang kamu buat tue yang mendefinisikan cuti kamu tue macam mana..

Kalau sepanjang cuti tue.. bangun tidur.. bangun tidur.. emm.. boleh diklasifikasikan sebagai BOOOooOOORiiiIIIIiiIIInG!!!!

Tapi kalau ada jak benda baru atau aktiviti riadah yang kamu lakukan.. boleh lah diklasifikasikan sebagai BEST!!! hihi..

Tapi semua tue bergantung kepada anda juga.. kadang-kadang ada juga yang cakap bangun tidur...bangun tidur tue.. BEST!! emm.. terpulang yang penting adan gembira.. :-)

Apa pun.. jalani lah hari-hari cuti anda yang masih ada dengan gembira.. (bagi mereka-mereka yang cuti la.. hihi.. :-P)

~ Sekian ~

14.12.11

Domo Konnichiwa!!

Huhuhu.. akhirnya selepas beberapa ketika.. berjaya juga mendapatkan beg yang menjadi idaman.. huhu.. Knapsack Domo-Kun..!! huhu..

Hari tue jalan di Giant Kolombong.. pastue nampak beg domo.. pada harga yang lebih murah daripada yang sebelum nie.. apa lagi.. tanpa membuang masa terus beli.. huhu..

Masa mula-mula beli tue tidak perasan.. tapi lepas sampai di rumah baru perasan.. ada beza dengan yang mahal hari tue.. huhu... ada lah  beberapa perbezaan..tapi tak mengapalah.. rupa dia.. lebih kurang juga.. 

Cuma mulut Domo tue kecil ckit la.. ngan dia punya cover atas tue.. teda kena jahit Domo dalam katakana.. huhu.. but everything else is ok.. berbaloi dengan harga dia la.. huhu.. anyway.. huhu.. hepi dapat juga akhirnya.. 

Walaupun agak janggal pakai.. macam lucu.. orang besar pakai tue.. huhu..macam ndak ngam.. tapi xpa la.. hihi..

~ Sekian ~

10.12.11

Domo Konnichiwa!!


OK ka?? huhu..
Hari tue jalan-jalan di Wisma Merdeka.. huhu.. tetiba nampak la beg neh.. beg Domo.. huhu.. bila tengok tue rasa macam mau bh.. hihi.. tapi masa tue.. ndak sempat mau pigi tanya harga dia..

Pastue hari tue masa pi CP.. nampak lagi beg macam tue juga jadi aku pun pegi la tanya.. huhu.. ergh.. sekali harga dia.. emm.. sakit rasa bah mo kasi kluar duit tue.. huhu.. tapi rasa macam mau juga.. cuma bila tengok tue nmpk macam ndak cukup besar la.. macam kecil betul.. pastue macam ndak buli letak apa-apa bah di dalam dia.. bab dia macam senang mo kuyak neh.. huhu.. tapi ntah la.. belum cuba belum tau.. tapi ntah la.. tengok la kalu jadi ndak.. huhu..

Kalu mo tau lagi pasal Domo neh.. klik sna di atas tue.. ada link dia..

atau pun sini.. 

~ Sekian ~



Weekend

Hujung minggu... bagi mereka-mereka yang berkerjaya.. inilah waktu yang ditunggu-tunggu.. 

Ada yang melihat hujung minggu ini sebagai waktu untuk berehat daripada kesibukan dan kepenatan bekerja sepanjang minggu..

Ada juga yang melihatnya sebagai masa untuk mengaut keuntungan yanng lebih kerana waktu inilah orang ramai mengambil peluang untuk keluar dan membeli-belah.. maka pada ketika ini statistik keuntungan pun meningkat... huhu.. lebih-lebih lagi sekarang ini musim perayaan...dan juga Jualan Murah Hujung Tahun.. (Year End Sale)...

Tapi bagi aku.. waktu cuti-cuti macam neh.. ndak ada beza dengan hari-hari lain sebab hari-hari pun cuti.. hehe.. yalah.. sekarang kan 'school holiday' hahaha.. jap school masih kah?? hihi.. 

emm.. tapi neh waktu-waktu cuti jak la rasa macam neh.. kalau waktu kuliah.. memang hujung minggu neh waktu yang di tunggu-tunggu la.. waktu neh jak boleh bangun lambat ckit.. huhu.. boleh berehat.. lebih-lebih lagi kalau hari Jumaat tue ada kelas PJ lagi la.. huhu..

Untuk sepanjang waktu cuti neh.. tidak ada planning untuk buat apa-apa.. kalau ada.. ada lah.. kalau teda.. teda la.. huhu.. 

Tapi selalunya kalau waktu musim kuliah macam-macam mmau kena buat waktu neh.. buat homework.. jap? masih panggil home work lagi kah?? hihi.. 

Waktu hujung minggu neh la mau pegi bayar itu ini..pegi jalan-jalan.. pegi makan benda yang diidamkan sepanjang minggu.. hahaha.. dan lain-lain.. huhu..

Apa pun perancangan..yang penting jaga diri.. jaga maruah.. hihi.. 

~ Sekian ~

8.12.11

Jujur Episod 2

Its hard to explain about honesty...

I think in a relationship.. its the most demanded thing among many other..

When being in a relationship... what we hope the MOST is.. and i am sure of it.. is honesty...

Being honest with your partner is the thing that will make that relationship stays longer and better..

I think.. Don't you?

If your partner LIED to you.. How would that make you feel?

It differ to each and every person... some will feel unworthy... some just thing positively... some might just feel nothing at all..

It all depends on the person... but what i am sure about is everyone will feel sad..

When it comes to honesty its related to trust.. Trust each other and trust that you had given on a person that you are having a relationship with.. it doesn't matter whether its a romantic relationship.. or even a professional relationship at work or even at school... if someone you TRUST lied.. its so hard to trust them anymore afterwards..

For me.. it happened once... why wouldn't it happened again.. they got away with it once.. right?

But at the end.. it all depends on your judgement.. whether to still believe.. or not to anymore..

~ Sekian ~

25.11.11

Envy

Bila kita berkata tentang cemburu...mesti ramai orang akan cakap ia merupakan satu aspek yang penting dalam perhubungan.. huhu.. betul ka?? huhu.. bagi aku.. aku rasa cemburu nie adalah kayu ukur untuk tahu sama ada orang tue sayang atau tidak dengan kita.. dan juga sebagai indikator untuk tahu sama ada orang tue sayang atau pun.. huhuhu... OBSES... (huhu.. terkeluar juga kosa kata pendebat.. hahahah!!!)

ok.. sekarang neh.. pasal cemburu.. atau pun jeles la senang kan.. orang suma paham.. huhu..

Pada pendapat aku lah.. huhu.. cemburu tue mesti ada dalam kamu hidup suatu perhubungan...emm.. kalau pasangan tue cemburu maksud nya dia sayang sama kamu.. dan tidak mahu ada orang lain yang mengganggu hubungan kamu itu.. huhu..

Tapi kena hati-hati juga.. berjaga-jaga antara cemburu biasa atau obsesi.. huhu..

Kadang-kadang.. ada juga orang yang terlalu cemburu.. baru cakap-cakap dengan kawan-kawan pun dah jeles.. apa lah.. sangat tak patut.. kan.. sampai nak keluar dengan kawan-kawan pun tak boleh.. emm.. kalau sampai macam tue.. bak kata pensyarah aku.. something wrong somewhere.. hihi..

Apa-apa pun.. semua ini sekadar pandangan aku sahaja.. ;-)

~ Sekian ~




24.11.11

Don't You Remember..?

emm.. kalu tinguk tajuk entri jak.. mesti orang ingat lagu Adele daripada album dia 21.. huhu.. (tiba-tiba bah mau promote2.. hahaha!!) emm.. tapi sebenarnya bukan mau cakap pasal lagu tue.. mau share jak pasal orang neh.. huhu..

emm.. kenapakan.. kalu kita sudah tiada apa2 hubungan sama orang lain lagi kadang-kadang tue masih lagi kita ingat-ingat ar??

emm.. macam contohnya.. kapel-kapel2 la senang... biar pun sudah berpisah.. tidak kisah la.. secara aman atau peperangan... walaupun sudah lama lepas tue masih la teringat-ingat.. emm.. lebih kurang macam kalau kita kehilangan orang yang kita sayang la.. ahli keluarga ka.. saudara-mara ka.. mesti ada satu masa tue.. atau setiap masa tue kita akan teringat-teringat pasal diorang .. emm.. 

mau cakap muka lawa.. ndak juga.. mau cakap perangai macam malaikat ndak juga.. tapi masih lagi pikir2 bah.. adui.. hahaha!! 

mungkin sebab sayang tue kan.. lebih kurang macam entri aku dlu tue la.. yang pasal sayang-sayang tue.. huhu.. kalau sudah sayang tue.. macam tue la kn.. huhu.. 

tapi rasa-rasa ada ubat ka?? emm.. sebab kadang-kadang tue.. walaupun sudah ada pengganti pun masih lagi terpikir-pikir.. huhu.. bukan curang tapi .. susah bah mo kasi lupa tue.. mungkin mustahil juga mo kasi lupa.. huhu.. sebab benda tue nyata... mana bulih kita cakap gula tue masin sedang kan ternyata gula tue manis.. emm.. 

tah la.. payah la mo explain benda neh.. tapi kalau ada siapa-siapa yang terbaca entri neh.. dan ada perkara yang boleh di kongsikan.. sangat lah di alu-alukan.. huhu.. :-3

ok la.. neh saja untuk coretan tengah malam.. 

~ Sekian ~

23.11.11

Cliche

Klise.. itu dalam bahasa melayunya lah.. huhu..

Klise neh.. benda yang sudah dijangkakan.. benda yang terlalu biasa... sering kali terjadi sehingga tidak lagi menjadi satu perkara yang suspen.. macam tue la.. nie mengikut pemahaman aku la.. SELEPAS aku tengok kamus k.. jadi bukan lah daripada sumber yang tidak sahih.. hihi.. agak sahih la jugak.. hihi..

emm.. tapi sebenarnya apa yang aku mau merepek malam neh.. bukan lah pasal makna klise neh... tapi aku cuba kaitkan saja klise ngan benda yang aku akan cakap neh.. huhu..

bingung kn membaca... hahaha!! padan muka.. ok2..

sebenarnya malam neh aku mau merepek pasal orang yang menyembunyikan kesedihan atau kesengsaraan yang diorang alami la.. huhu.. 

ramai yang kita dengar... 

"aku nampak jak hepi.. nampak jak senyum selalu tapi siapa yang tahu hati aku neh... TUHAN jak yang tahu..."
emm.. neh kira macam ayat typical yang biasa orang pakai la.. huhu.. 

tapi orang tak akan guna ayat tue kalu tiada kebenaran kan.. emm.. ada jak orang yang dalam diam.. dia menangis.. sebab masalah yang dia hadapi.. tentang orang yang dia kasihi.. dan mungkin juga tentang DOSA yang pernah dia lalui...

emm... hanya diri dia dan TUHAN saja yang tahu... tapi kadang-kadang orang lain susah nak pham.. susah nak rasa apa yang orang lain sedang rasakan... aku pun.. bukan boleh cakap yang aku tahu apa yang orang lain rasakan... cuma kadang-kadang kalu aku memang pernah lalui perkara yang sama boleh lah aku cakap yang aku tahu apa yang dia rasakan.. tapi kalu aku memang tidak pernah rasa apa yang dia rasa macam mna aku bulih cakap yang kau tahu apa yang dia rasakan ... penipu la kalu macam tue kn.. huhu.. so.. if only we can be in everyone's shoes... baru lah kita dapat rasa apa yang orang lain rasa kan.. huhu.. emm.. 

sebenarnya.. ramai yang pendam rasa2.. feeling2 yang sedih2 neh.. sebab apa?? sebab diri kita sendiri pun rasa payah mo tanggung.. rasa berat sangat.. apa lagi orang lain yang mungkin tiada kaitan langsung dengan masalah atau perkara yang berlaku tue kan.. jadi mungkin kita neh rasa macam tidak mahu menyusahkan orang lain.. jadi lebih baik tanggung sendiri.. lagi pun selagi masih mampu mau simpan kan.. ok la tue.. melainkan memang sangat perlu untuk di kongsi dengan orang.. bru lah terbuka rasa tue sikit untuk berkonsi.. itupun mungkin dengan orang yang sangat rapat dengan kita.. emm.. 

tapi salut dengan pelakon-pelakon yang dapat menyembunyikan masalah sehinggakan orang lain tidak dpat mengesan langsung apa yang sedang berlaku.. konflik2 dalaman yang berlaku dapat diselindungkan tanpa seberang cela... bukan hipokrit tapi jaga maruah.. kadang-kadang masalah yang berlaku tue.. sngat personal.. melibatkan aib dan sebagainya.. sbb tue mereka memilih untuk berdiam.. bkn hak kita untuk membuka aib sesiapa.. itu kerja TUHAN saja.. huhu...

emm.. ok lah.. aku pun tak tahu mau merepek apa lagi.. jadi smpai sini saja coretan malam ini.. 

*saya manusia biasa..*

~ Sekian ~

21.11.11

Chris Medina - What Are Words

Hari tue aku tengok-tengok la channel youtube kawan aku neh... 

Then aku tengok juga video-video dia yang ada di Facebook.. pastue aku pun terdengar la dia buat cover untuk lagu Chris Medina nie.. tajuk dia What are words..

emm.. sampai jak di rumah terus aku youtube search.. huhu.. 

masa tengok dia punya music video tue.. aku blur-blur lagi lah.. tapi lepas aku check Wikipedia.. huhu.. pastue baru aku tau cerita dia macam mna.. huhu.. aku menangis juga. masa tengok vid audition dia di American Idol tue.. huhu.. sangat-sangat touching.. 

and i dare say this.. Chris Medina is a real man.. he sticks with her even after what had happened.. huhu.. such a great guy...

ok.. mau pigi menangis dulu.. 

p.s: i kept on repeating the same song.. again and again.. huhu..

~ Sekian ~

19.11.11

Balik Rumah

Alhamdulillah semester ini berjalan dengan lancar juga..

Patut nya hari khamis yang lalu ada satu entry baru tapi atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.. (aku trus kluar petang tue.. jalan-jalan lupa dunia terus.. hahahaha) kemas-kemas barang lagi.. jadi aku pun tidak berkesempatan yang sepenuhnya untuk mengemas kini entry yang baru... hihi.. 

Hari khamis tue kertas yang terakhir peperiksaan untuk semester ini.. emm.. 

Agak menggerunkan jugalah peperiksaan kali ini.. sebab banyak topik yang aku tak sempat nak cover.. huhu.. dan banyak juga benda yang tak pernah kami orang sentuh langsung semester ini.. bagi mereka-mereka yang ada asas, ada pengalaman dan sudah biasa dengan perkara tersebut...maka dengan mudah mereka akan dapat menjawab soalan tersebut.. tapi bagi aku dan beberapa orang kawan aku yang tidak ada pengalaman langsung dengan perkara tersebut maka terkial-kial la kami.. hahahahahah!!!

tapi semua nya di hadapi dengan tenang.. tiada langsung rupa gusar dan risau terpampang di wajah kawan-kawan.. huhu.. sebab semua nya sudah menjadi bubur jadikan ia sebagai suatu pengajaran.. next exam kena mintak spot q awal2 lgi.. hahahha!!! no lah.. kena study awal-awal.. suapaya sempat cover suma topic.. pham ndak pahama tue blakang kira.. huhu.. yang penting modal untuk menggoreng tue ada.. huhu..

sekarang nie aku sedang menunggu saat dan waktu untuk menaiki pesawat yang insyaAllah akan membawa aku kembali ke tanah air tercinta.. Negeri di Bawah Bayu... huhu.. 

aku tak tahu apa perubahan-perubahan yang berlaku di sana sejak kali terakhir aku kembali ke rumah.. sekarang pembangunan memang sangat pesat berlaku di sana.. terutama sekali di kawasan tempat tinggal aku... huhu.. tapi bagus juga.. semakin dekat untuk mendapatkan barang-barang keperluan.. tidak lagi perlu pergi jauh untuk mendapatkan perkara yang kita mahu...

emm.. dan yang penting aku rindu bau rumah aku... (walaupun sebenarnya rumah tue bau taik kucing... hahahah... tapi yang bau taik kucing tue la tempat aku membesar dari dulu sampai sekarang... ) 

Kalau menurut kakak ku yang terchenta.. huhu.. ada baby miaow yang baru.. huhu.. dan konon nya... aku menjadi guardian kepada anak-anak kucing tersebut.. ergh... tiba-tiba jak.. hahaha!! tp tgk la mcm mna nti.. kalu jaga takat sebulan tue.. ok jer.. huhuhu..

emm.. apa pun sangat tak sabar nak berada di rumah.. nak bangun lambat tengok tv sepanjang hari dan makan sepuas-puasnya.. hihihi.. Home sweet home...

~Sekian~

17.11.11

Carta Hati


Engkau duduk di situ
Diam tersipu malu
Mahu mendekati aku

Aku mulai resah
Hati ku jadi kebah
Melihat diri mu aku rebah

Tapi hati ini kuat menyatakan
Kau terkini duduk di carta hati
lagu cinta kita bermula
dari mata turun ke jiwa
dari teman menjadi cinta
dan berjanji untuk setia
sehidup semati kita
menjanji kan bahagia
untuk kita berdua selamanya

hmmm----
hoo---
lalala----
hmmm---

jangan engkau jangan pergi
jangan tinggal ku sendiri
jangan tinggal kan carta hati

kau janji kan bahagia
ku janji kau tak terluka
teruslah berada di carta hati kita

lala---
hooo---
lala---
hmmm

Buat masa sekarang inilah lagu yang sering aku dengar berkali-kali.. hahaha!! anyway nice sweet song.. :)

16.11.11

Last

Cant wait!!!

Sangat tak sabar untuk menghabiskan semester ini... habis jak peperiksaan pagi esok.. maka habis lah sudah semua nya.. tinggal doa ngan tawakal jak lagi.. huhu..

sangat rindukan Sabah.. sangat rindukan kucing-kucing d rumah.. dan sangat rindukan mak dan ayah.. serta my annoying siblings.. huhu.. 

ndak pa.. nanti balik rumah sudah juga.. huhu.. sabar...sabar... huhu...

~Sekian~

15.11.11

Sedih

Rasa sedih sangat bila terpaksa nak lupakan kenangan yang manis bersama dengan orang yang kita sayang.. 

Nak lupakan pengalaman pahit pun susah.. apatah lagi nak lupakan kenangan yang indah dan manis kn.. 

Macam kita makan gula tapi cakap yang gula tue masin...ternyatakan gula tue manis.. jadi mustahil untuk katakan gula tue masin.. emm.. sedih sangat...

berkaitan dengan post dulu... yang pasal sayang tue.. emm.. neh macam kesinambungannya la.. emm.. kenangan dengan orang yang kita sayang tue tetap akan ada.. walaupun kita telah meneruskan dengan kehidupan kita tanpa dia.. 

kadang-kadang ada orang yang salahkan cinta atas perpisahan.. tapi aku.. aku tak pernah nak salahkan cinta.. sebab masalah yang timbul bukan pada cinta.. bukan pada perasaan sayang.. tapi pada diri orang itu sndiri.. pada diri orang yang bercinta itu sendiri.. cinta tak pernah bersalah.. 

sebab apa?? sebab kerna cinta la aku dan dia bersama..kerna syang la aku dan dia kekal seketika.. emm.. walaupun skejap.. tapi jangka msa yg skejap tue.. aku rasakn perasaan yg selama ini aku impi kn.. macam dream come true la..hahahaha!! tapi.. nma pun DREAM kn.. msti terjaga juga.. huhu.. bila dah terjaga..mimpi pun tiada lagi.. 

emm.......

~ Sekian ~ 

14.11.11

TaLenTiMe

Baru jak tadi habis tengok filem Talentime.. huhu.. (patutnya study sekarang ni bukannya tengok muvee.. hehehe) 

Review.. huhu.. sangat best.. aku trus update status aku di Facebook macam nie.. 

just finished watching Talentime..n it reminds me of Uno n Riel...huhu..and the late Yasmin Ahmad never fail to make me cry each n everytime i watch her films.. Praise to God for what HE had gave her...HE showed us what is life through he talent..and from HIM we came..and to HIM we go back to..be thankful for the life and chance HE had gave to us each and everyday.. Alhamdulillah..
huhu..the overall story teramat lah best.. the family setting... the characters.. the love story.. semua nya perfect.. semua nya cun.. dan yang paling best sekali.. i cried... sbb aku btul2 rasa apa yang cuba di sampaikan.. emm.. tp my favourite part of all.. the love story la.. huhu.. its so sweet.. really reminds me of my friend with the same love story.. not all but some part.. emm.. apa pun.. im glad that i finally got the chance to watch this movie.. :)

13.11.11

Tolonglah kawan..

Rasa sedih sangat bila ada kawan yang macam neh.. tapi bukan nak salahkan siapa-siapa.. cuma kadang-kadang apa yang ko buat tue.. teramatlah melampau.. melampau sampai kan menyakitkan hati... expect orang nak tolong dia setiap masa.. tapi ko tak macam tak pernah nak kesian ngan diri ko sendiri.. orang lain yang berhabis nak kesiankn ko tapi ko pula yang menJAHANAMkan diri ko sendiri.. macam ndk pernah mo kesiankan diri ko sndiri..emm..

Pastue.. emm.. macam tak pernah nak ambil iktibar dengan apa yang terjadi di sekeliling ko.. dh ada kawan dia yang dah kena...tapi ko masih nak cari pasal.. pastue dah sampai ke pihak atasan pun masih wat BODOH...emm.. nak kata ko neh bodoh x jugak.. tapi.. tindakan-tindakan ko tue yang buat ko nmpak BODOH.. 

aku ngan kawan-kawan dia yang lain pun x tau mcm mana mau kasi nasihat sama dia neh.. kalau orang ckap ckit.. kalau org mo kasi tau.. mo kasi nasihat.. nnti mesti dia mengamuk.. melenting.. pastu marah-marah.. cakap yang kami neh pun sama jak macam dia... lepas tue nanti komplain..xda orang mau tlg dia plak.. jd yg kami neh kasi-kasi nasihat neh apa? bkn tlg ka namanya tue? emm.. tolonglah..

laagi satu.. aku selalu dengar ko neh komplain sana sini.. ini ndk bgs la.. ini ndk ngam la.. itu murah la.. itu kotor la.. itu ini ndk ngam sama ko.. itu ini ndk ngam bulih.. cuba ko bersyukur dengan apa yang ada.. ckup bgs sdh TUHAN masih mo bg nkmat sma ko wlupun ko tue byk dosa (bkn nya aku nak buat statement yang aku x byk dosa.. sma jak.. maybe aku lagi byk dosa dri dia..)...mungkin dengan ko bersyukur tue.. hilang juga dosa ko ckit2.. emm.. blajar la bersyukur..bila ada orang mau tolong ko.. jgn la komplain sana sini.. sudah la itu tanggungjawab ko.. patutnya ko yg buat bkn kwn ko.. then ko mrah lg dia sbb ndk siap.. ptut nya ko yg kena marah.. kenapa ko ndk buat sendiri??? 

emm.. apa pun aku harap nti ko SEDAR.. n leh wat perubahan.. jangan sampai btul2 ko xda kwan nti bru ko mau SEDAR... minta maaf kalu terlalu jujur dalam menyampaikan kata hati.. 

~Sekian~

Awww... So Sweet...

Tiba-tiba terblog walking lak hari neh.. huhu.. terbaca blog couple yang suwiit sangat.. huhu.. trus rasa mcm..emm.. tah la.. kalu kmurang di tempat sia neh.. baru lah kmurang pham.. huhu.. 

if and only if... emm...


~Sekian~

10.11.11

My Baby is Back!!

Rasa sangat gembira bila habis kertas BM 1 pada hari khamis yang lalu.. petang tue trus dapat panggilan telefon daripada servis center... wah!! huhu.. rasa hepi sangat.. dengan rasa gigihnya...petang itu juga aku pergi ke sana untuk mendapatkan my baby!! huhu.. rindu sangat-sangat.. dekat sebulan juga lah tak bersama-sama dengan my baby.. emm.. lepas neh x mau bawa dia lg p camping2 ka.. huhu.. risau...bw yg biasa2 jak.. huhu.. tp apa pun.. welcome back my baby!! huuhu... lots of love to you...

p.s: leh sudah take pic ngan tgk pic family all the time.. huhu.. 

~Sekian~

4.11.11

Handphone

Sudah hampir 2 minggu hidup tanpa telefon bimbit yang di sayangi.. huhu.. kejadian yang telah menimpa dirinya sewaktu pergi perkhemahan banyak memberi pengajaran kepada aku.. huhu.. lain kali tak mahu bawa handphone macam tue lagi.. huhu..

minggu lepas pegi hantar dekat 'service center' dia.. kemudian pekerja kat sana bagitau dalam minggu neh siap.. tapi aku menunggu dan menunggu panggilan daripadanya namun senyap sahaja.. jadi aku pun mengambil keputusan untuk menelefon orang yang bekerja di sana.. dan hasil yang aku perolehi.. huhu.. cukup mengecewakan aku.. huhu.. dia kata spare part untuk telefon bimbit aku tak ada lagi.. hari selasa minggu depan baru ada.. huhu.. sedih sangat-sangat.. rasa menyesal sangat-sangat..

masa mula-mula dapat telefon tue.. rasa macam gumbira sangat-sangat.. kemudian.. bila dah lama-lama.. bila dah makin bz.. aku pun macam tak ada masa sangat nak tengok-tengok dalam telefon tue.. so mesti dia merajuk kan tue yang dia sengaja rosak.. huhu.. lepas neh mesti jaga betol-betol.. huhu.. tapi aku sayang telefon tue.. huhu.. 

Oh telefon.. cepat-cepat lah ko baik.. huhuhu.. my baby@telefon.. huhu..


~ Sekian ~

Exam

Exam is just around the corner and yet i haven't study anything...

huhu.. neh lah ayat cliche yang selalu kita akan dengar waktu mau dekat dengan peperiksaaan...tapi berapa ramai orang yang selepas mengucapkan kata-kata tersebut benar-benar mengambil tindakan susulan..? selalunya ramai yang suka mengeluh dan berkata semata-mata tapi tidak berbuat apa-apa...banyak cakap saja tapi tidak berbuat apa-apa...kadang-kadang geram bila dengar orang banyak cakap jak tapi duduk diam-diam dengan harapan ulang kaji tu bolah berlaku dengan sendirinya...huhu.. 

memang lah sepatutnya ulang kaji itu berlaku sepanjang semester.. atau sepangjang waktu sebelum peperiksaan bukannya waktu dekat dengan peperiksaan.. tapi semuanya bergantung dengan individu juga... kalau ada terdetik di dalam hati ataupun terasa seperti nak ulangkaji buatlah.. tak ada ruginya pun.. kalu tak nak buat pun boleh.. sebab yang akan merasa hasilnya bukan orang lain.. tapi diri sendiri juga.. namun begitu tidak semua orang sama.. ada yang perlu mengulangkaji dari awal.. ada yang masih mampu untuk mencapai keputusan yang memberangsangkan walaupun mengulangkaji di saat-saat akhir... bergantung dengan diri masing-masing la.. 

cuma aku rasa persediaan awal itu lebih baik lah.. walaupun aku tidak mengamalkan dengan baik apa yang aku cadangkan nie.. tapi aku sentiasa bersetuju dengan perkara ini kerana pengalaman aku belajar awal sememangnya mendatangkan hasil yang cukup memuaskan.. jadi kesimpulannya.. belajar lah ikut cara yang paling terbaik untuk diri masing-masing.. kerana setiaap orang itu berbeza dan tidak sama kaedah penceritaan hidupnya...

apa pun.. TURNING ON STUDY MODE!!!!

~ Sekian ~

27.10.11

Adele - Someone Like You

Adele really help me move on.. huhu.. macam pelik plak.. huhu.. tapi itulah kenyataannya.. setelah mendengar lagu Someone Like You... bru lah aku dapat rasa yang aku betul-betul dapat teruskan dengan apa yang telah terjadi.. huhu.. apa pun.. thumbs up for the song!!! its increadible that you can feel what she felt even though you dont know her.. huhu.. 

~ Sekian ~

22.10.11

Tak Sangka Part 2

Sambungan daripada entri aku semalam yang memiliki tajuk yang sama..Tak Sangka..sebenarnya alkisah asbab mengapa entri tersebut di buat adalah kerana sesuatu telah berlaku yang membuat aku terasa sangat kecewa..teramatlah kecewa..aku tidak pernah langsung menyangka semua itu boleh terjadi.. 

tapi apakan daya.. dek kerana SYAITAN.. dan NAFSU.. semua nya tidak mustahil.. 

adoi... 

~ Sekian ~

21.10.11

Tak Sangka

harapkan pagar...pagar makan padi..

sial!!!

~Sekian~

Jujur

Bila bercakap tentang isu kejujuran pastinya melibatkan banyak perkara-perkara yang sensitif dan juga bolah menyinggung perasaan... kadang-kadang kita perlu jujur untuk menyatakan sesuatu yang kita suka ataupun mungkin juga sesuatu yang kita tidak suka... dan kesan daripada kejujuran tersebut kadang-kadang boleh mendatangkan kebaikan agar penambahbaikan boleh dilakukan dan juga boleh mendatangkan kesedihan dan juga perasaan yang kurang di senangi..namun begitu, kenyataannya jujur itu sesuatu perkara yang lebih baik daripada menipu... lebih-lebih lagi dalam bab-bab yang melibatkan perasaan orang lain...

Sangat sukar untuk menerima kenyataan bila menyukai seseorang yang sudah dipunyai dan dikasihi oleh orang lain.. berkongsi sesuatu yang sangat sensitif dan sukar untuk ditemui itu adalah satu perasaan perit yang sukar untuk ditransliterasikan kepada perkataan...cuma orang yang pernah mengalaminya dan Tuhan saja yang tahu..pada ketika itu cemburu..marah..sayang..suka...bermacam-macam perasaan yang timbul secara tiba-tiba..hanya kekuatan, kematangan dan ilmu seseorang yang dapat mengawal kesemua perasaan tersebut..jika tidak..tindakan yang kurang waras berkemungkinan besar pasti akan berlaku..

Untuk tidak terus hanyut dalam permainan perasaan yang tidak menentu itu..kejujuranlah jawapannya...ia akan menyelesaikan konflik yang berlaku pada kedua-dua pihak... pihak yang menyembunyikan kenyataan dan pihak yang terumbang-ambing perasaan.. pihak yang menyembunyikan tidak lagi berasa bersalah atau sebagainya...dan pihak yang satu lagi tidak lagi tertanya-tanya.. satu penyelesaian yang mudah...

Tapi perkara sukar yang tiba selepas meluahkan kata-kata kebenaran adalah... kesukaran untuk berhadapan dengan insan tersebut dan bersua dengannya serta berkelakuan seperti biasa.. seperti tiada apa-apa yang pernah berlaku..

Tidak semua orang boleh berbuat demikian.. ramai yang akan cuba untuk mengelak daripada bertemu antara satu dengan yang lain.. kerana derita yang kian sembuh.. akan luka berdarah kembali tatkala mata menatap wajah dan kala detik mata bertentang mata.. itu detik yang paling perit sekali..

Tapi bukan semua orang seperti itu..ada juga yang punya kekuatan yang mengagumkan..yang mampu berinteraksi dan berkomunikasi seperti biasa.. tapi selalunya.. mereka-mereka inilah yang paling menderita.. cuma mereka mampu untuk menutup rasa itu dengan topeng yang tidak mampu orang lain buka dan selami disebaliknya..hanya dia dan Tuhan saja yang tahu..

Oleh itu.. fikir dulu dengan baik sebelum bermain dengan perasaan dan keikhlasan serta kejujuran...

~Sekian~


15.10.11

Debar Hujah:End

selepas lebih kurang 5 hari berkampung di Kuala Lipis...akhirnya kembali ke tempat bernaung..

banyak betul dugaan yang perlu di hadapi semasa pergi dan..balik.. huhu..

masa nak pergi tue.. kereta yang kami naik tu.. ada masalah pula tiba-tiba...suhu kereta naik..panas sangat-sangat sampai terhidu bau hangit...masa tu..memang seram gila-gila...

kami orang pun berhenti la di tepi jalan tue... periksa dulu kereta..lama juga lah kami berhenti nak tunggu selesai masalah semua ni.. huhu.. 

tapi syukur lah dapat juga sampai di tempat kejadian dengan selamatnya..

sepanjang berada di sana.. pun banyak juga yang berlaku..

lucu sangat-sangat...

masa hari pertama pertandingan tue.. sdah la bangun lambat.. sampai di tempat kejadian tu pun lambat... sarapan pun tak sempat..

hari kedua pun lebih kurang juga.. bangun lambat.. tak sempat sarapan.. lpas tue.. ada masalah lagi.. pensyarah tak puas hati dengan prestasi.. huhu.. 

kemudian masa pusingan yang terakhir tue.. di nmakan sbgai 'silent round' jadi esok pagi baru dapat tau keputusan...

tapi apa yang menyedihkan.. kami sebenarnya tidak menjangkakan pun dapat.. jadi malam sebelumnya tue.. kami tidak buat apa-apa persediaan pun.. semua nya.. zzzZZZZ...huhu..

keesokan paginya.. keputusan pun di umumkan.. sangat terkejut sampaikan waktu diumumkan keputusan tue... salah seorang daripada kami terhumban telefon bimbitnya sehingga kan rosak.. huhu..

sebenarnya.. kalau nak dijadikan kisah... sebenarnya dah ramai yang dah tahu keputusan untuk 'silent round' tue.. tapi semuanya senyap je.. =__=" apa lah.. huhu.. 

kumpulan yang kami orang lawan masa 'silent round' tue pun dah tahu sebenarnya dan dah bagi petunjuk-petunjuk suruh kami orang bersedia.. cuma kami yang tidak pedulikan sebab menjangkakan bahawa kami akan kalah.. huhu..

tapi tidak mengapalah sebab ada hikmah juga... 

malam terakhir berada di sana sempat juga lah beramah mesra dengan orang-orang yang seangkatan memperjuang kan bahasa.. 

berkenalan dengan orang baru..muka baru dan muka baru orang lama.. 

semasa hari terakhir berada di sana.. persembahan pentas akhir agak kurang memberangsangkan kerana persembahan kedua-kedua pasukan agak mengecewakan.. tidak seperti semasa mereka bersaing sebelum ini.. jadi kurang menggembirakan.. sebaik sahaja habis majlis kami orang terus sahaja balik.. sedih juga lah.. sebab menjangkakan dapat beramah mesra buat kali terakhir tapi.. huhu.. tak ada rezeki.. sebab ada komplikasi yang menyebabkan tidak dapat untuk tunggu dengan lebih lama lagi..

sepanjang berada di sana.. banyak perkara yang telah kami orang pelajari dan timba bersama.. harapan masa akan datang.. dapat menggenggam piala tersebut pula.. :-)

Sekian~

8.10.11

Debar Hujah

Sekarang ni sedang berada di dalam kelas sedang bertungkus lumus nak menyiapkan semua 25 tajuk usul yang tak tahu lagi mana satu yang akan dipertandingkan...kesian aku tengok budak-budak 'junior' ni.. kena berjaga smpai pagi ni.. huhu.. tapi itulah nama dia pengorbanan.. semoga berjaya..

sekian~

3.9.11

Sempat Lagi

hehehe.. tengok tajuk entri pun tau sudah kan apa yang mau disampaikan.. hihi.. emm.. 

Sebenarnya sekarang ni aku sepatutnya tengah berkemas-kemas untuk pulang kembali ke tempat bernaung... huhu.. institut tercinta.. walaupun berat rasa hati untuk meninggalkan tanah tercinta bumi di bawah bayu ni.. terpaksa juga aku harungi untuk beberapa ketika lagi.. untuk mencapai salah satu cita-cita yakni untuk menggenggam segulung ijazah.. aiseh.. ayat tue bah.. beria banar.. hahaha!!! tpi betul la.. itulah kenyataan.. huhu..

Banyak perkara yang perlu diselesaikan malam neh jugak.. TUGASAN.. cuci baju... kemas barang..emo2.. huhu.. macam2 la.. hihi.. tapi InsyaAllah.. semua nya akan selesai juga.. hihihi.. amin..  

Kepada semua-semua yang juga akan kembali ke tempat study masing-masing atau kembali ke tempat kerja ka.. atau mana-mana jak la.. berhati-hati ok.. kalau memandu.. pastikan anda memandu dengan selamat.. biar lambat asal selamat sampai.. jangan sampai menyesal di kemudian hari nanti.. hihi.. kalau yang naik flight ka.. atau naik bas.. hati-hati dengan orang disekeliling.. susah sudah mau jumpa org yang boleh dipercayai sekarang neh.. lebih-lebih lagi yang bersendirian.. sentiasa berwaspada.. apa pun.. doa byk2...mintak yang terbaik dari NYA.. *senyum*

Sekian.. 

p.s: tidak sabar mau jmpa dia... *wink*

Hari Raya

Tanggal 30hb Ogos 2011 menjadi tarikh keramat buat rakyat Malaysia yang beragama Islam....tarikh tersebut merupakan Hari Kemenangan buat semua.. Hari Raya Aidilfitri... 

Sangat lama aku tidak mengemas kini blog.. jadi bila mau mula balik neh.. rasa macam janggal dan pelik.. rasa mcam bila mau menaip tue.. tangan rasa macam kaku dan kebas.. huhu..

Salah satu faktor juga mungkin sebab sekarang neh rasa mcam teda bahan yang cerita kn.. tue yg jadi macam tue.. kalu dulu.. ada la cerita-cerita ckit jadi tue yg jadi rajin jak mo update.. hihi.. 

emm.. tah la.. cuma mau wish selamat hari raya jak la... :)

Sekian~

19.8.11

New

QR Code

13.8.11

Sayang

Tapi semasa aku dan seorang rakan menonton televisyen...terdapat satu cerita berkenaan dengan Rossa dan bekas suaminya yang kini berada di penjara...tapi bukan itu yang aku ingin ceirtakan sekarang.. aku cuma nak bagitahu bahawa cerita Rossa itu merupakan titik permulaan kepada kisah aku...

"emm...mesti susah kn mo kasi lupa orang yang kita sayang...macam Rossa tue la.. mesti dia payah mo kasi lupa si Yoyo tue.." kata rakan ku..

"mestila bah...kalau sudah syang sampi bila-bila pun syang juga bh..."aku membalas

huhu.. apa yang aku nak sampai kat sini.. emm.. kalau dah sekali kita mencurahkan kasih sayang kepada sesiapa pun.. rasa sayang dan kasih itu akan sentiasa ada.. biarpun setelah bertahun lamanya.. biar pun sudah bertemu dengan orang yang lain.. sebab bila kita sayang dengan seseorang itu.. cara dan kaedah kita menyayangi dia tak akan sama dengan cara kita sayang dengan orang lain...perasaan kasih sayang kita pada ibu bapa kita tak akan sama dengan perasaan kasih dan sayang kita pada rakan kita... macam tue la juga perasaan kita pada orang yang kita sayang...orang istimewa yang kita sayang.. 

walaupun kita ada beribu orang yang kita sayang tapi rasa sayang itu tak akan pernah sama antara satu dengan yang lain.. sebab itulah kita tak mungkin akan cari seorang pengganti.. kita cuma akan dapat bertemu dengan orang lain sahaja.. bukan pengganti.. kerana tidak ada dua orang yang serupa di dunia ini.. (kembar tue.. secara fizikal.. tapi nurani dan jiwa adalah berlainan) sebab itulah bila ada orang yang kita sayang.. hargai diri nya.. walaupun takdir menentukan yang anda dengan dirinya itu tidak dapat bersama... simpan rasa sayang itu... kerana rasa sayang itu lah yang akan menjadi baja penyubur kepada kasih sayang yang akan mendatang..kalau dibuang tiada lah sudah benih kasih yang akan menyuburkan rasa sayang... maka matilah hati... mati lah perasaan.. huhu... 

Sekian~

12.8.11

Puasa

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sepatutnya entri kali ini aku kemas kini pada hari pertama puasa lagi..tapi sebab aku malas maka malam inilah menjadi detik permulaan.. hihi..

emm.. masuk hari ini... sudah lebih kurang 11 hari umat Islam berpuasa... huhu.. emm.. sebenarnya semakin kita dewasa...semakin kita tak rasa sangat kepayahan berpuasa itu.. sebab tue la.. orang skarang neh... masuk jak bulan puasa.. bukan fikir sangat pasal apa yang nak buat waktu bulan puasa tue.. macam ibadat semua.. tapi lebih kepada persiapan untuk raya.. baru seminggu puasa...sudah kedengaran lagu-lagu raya... emm.. rasa pelik sangat... sebelum raya lagi pun sudah ada kedai-kedai wat promo RAYA~ adoi.. huhu.. pelik sudah skang neh.. sampaikan kemeriahan dan kejutan rasa keseronokan raya tue dah tiada... huhu.. emm..

tapi bukan lah semua orang macam tue... masih ramai lagi mengejar azali dalam bulan yang penuh rahmat dan kebaikan ini.. huhu.. bagi mereka yang tergolong dalam golongan ini... syukur.. kalau yang baru bermula nak mendekatkan diri... perlahan-lahan.. itu adalah satu detik permulaan yang jelas... yang nampak kesudahannya yang penuh cahaya rahmat... huhu..

emm.. baru-baru neh aku telah membeli webcam... emm.. tetiba aku rasa macam nak wat vlog lak.. huhu.. ye la.. skang neh.. suma orang nak wat video sendiri.. hihi.. macam matluthfi... huhu.. best sangat tengok video yang dia wat.. huhu.. tgk la.. entry lepas neh dalam bentuk vlog kowt.. huhu.. harap dengan keizinan daripada NYA... aku dapat wat la.. saje nak cuba-cuba la kira nya.. huhu..ok lah.. bye..

Sekian~

27.7.11

Tennis + Wheelchair

Hari Jumaat yang lepas aku dan beberapa orang rakan aku dan juga senior-senior aku melibatkan diri dengan satu acara tennis kerusi roda.. huhu.. Wheelchair Tennis Tour Championship... huhu.. 

Sebelum sampai di tempat kejadian.. aku cuma tahu yang aku akan menjadi pengutip bola untuk perlawanan tenis..tapi aku tidak menyangka pula bahawa aku akan menjadi pemungut bola untuk perlawanan tenis untuk orang kelainan upaya.. huhu.. 

Sebelum neh aku tak tahu pun yang acara tenis untuk orang kurang upaya ada.. inilah masalahnya kurang pendedahan.. sebenarnya apa yang aku nak nyatakan disini bukanlah pasal event neh sebenarnya tapi pasal perasaan aku melihat diorang semua ni..

Masa mula-mula aku tengok dia orang semua ni aku sangat lah terpegun dengan kesungguhan mereka.. kerana aku tahu bukan mudah untuk main permainan yang biasanya dimainkan oleh orang yang normal... orang yang normal main tenis pun dah nampak susah apa lagi orang yang kelainan upaya..walaupun terdapat beberapa kelonggaran dalam aspek peraturan tapi diorg masih lagi main macam orang biasa main.. wah.. sangat terpegun.. dan aku rasa inilah kali pertama aku melihat menonton permainan dengan penuh khusyuk dan keterujaan.. huhu.. dan aku akhirnya faham apa rasanya kalau orang tengok bola.. huhuhu..








Tapi sayang la..tak banyak ambil gambar.. huhu.. ada la juga tapi tak berapa banyak.. huhu.. just a few.. tp adalah juga daripada tak ada langsung.. huhu..

19.7.11

Larangan

Matang

Aku mengaku yang diri aku ni sebenarnya tidak matang lagi... jiwa keanak-anakan itu masih lagi kental dalam diri ini...
Banyak sebab yang menjadikan diriku seperti ini...salah satu sebab yang mungkin menjadi faktor adalah.. emmm.. kerana aku ini adalah anak yang bongsu...maka aku mendapat layanan seperti seorang kanak-kanak sehingga ke hari ini...huhu.. mungkin sebab itulah sifat keanak-anakkan dan kebergantungan aku pada seseorang itu masih lagi menebal...dalam usia yang hampir menjangkau 20 tahun ini.. aku masih lagi bergantung kepada orang lain untuk membuat suatu keputusan...kerana aku takut akan dipersalahkan jika membuat keputusan yang salah...dan mengikut pengalaman aku.. jika aku membuat suatu keputusan itu sendiri tanpa ada pandangan daripada orang lain selalunya mesti akan ada kesan yang buruk...huhu.. sebab itulah aku gusar apabila perlu berdikari..tambahan pula apabila berada di tempat orang.. di tempat yang aku sendiri tidak biasa dengan orang disekelilingnya...huhu..
Tapi kadang-kadang aku selalu terfikir sampi bila aku perlu macam ni.. bergantung hidup dan pendirian pada orang lain.. aku bukan apa.. cuma takut untuk melakukan kesilapan.. takut untuk berdepan dengan kenyataan dan kesan yang akan mendatang jika aku membuat pilihan sendiri.. aku nak pastikan yang aku ada tempat untuk mengadu bila aku membuat kesilapan.. dan masih lagi dapat menerima aku seadanya jika melakukan suatu kesilapan..
Aku mahu saja bercakap dengan keluarga aku.. cuma masih lagi belum punya kekuatan untuk berbuat sedemikian..dan aku masih lagi belum bersedia...dan aku yakin yang keluarga aku juga masih lagi belum bersedia..setakat ini.. biar aku dan Tuhan saja yang tahu.. dan Tuhan saja yang mendengar...

Sekian~

17.7.11

Hari Sukan SK Bukit Jalil

video

Botol Susu

Tengahari tadi aku masa aku tengok Melodi...adalah satu iklan neh.. aku pun tak ingat lah iklan tue pasal apa.. tpi yang aku ingat ada pasal dia rebus botol susu...hihi..bila aku tengok iklan tue.. aku teringat dengan pengalaman aku sendiri..huhu.. satu pengakuan aku..hihi.. aku berhenti menggunakan botol susu semasa aku berada dalam darjah 3... huhu.. lambat kan.. selalunya budak berhenti guna botol susu masa umur darjah 1...macam-macam tue la.. tapi aku masa darjah 3.. huhu..tue pun disebabkan ada kejadian yang tidak dapat dielakkan yang menyebabkan aku TERPAKSA untuk berhenti menggunakan botol susu..dan kejadian tersebut ada sangkut pautnya dengan iklan yang kau ternampak...huhu..

Masa tue mak aku tengah rebus botol susu aku..huhu..tah macam mana boleh tertinggal..tambah..terlupa lagi..pastu dah lama-lama air yang ada dalam periuk tue pun dah kering..botol plastik yang ada dalam periuk tue pun dan cair.. sampai la ada bau hangit baru perasan pasal apa yang telah berlaku.. huhu..


Jadi, selepas kejadian itu...aku tidak dapat lagi nak minum susu guna botol susu..sebenarnya aku boleh jak minta beli botol susu yang baru tapi tidak dibelikan..huhu.. dan aku rasa kalau aku dibelikan botol susu yang baru mesti aku akan lebih lambat berhenti.. huhu.. so ada hikmah kejadian tue berlaku..

Moral of the story is..jaga-jaga masa guna dapur...jangan sampai leka.. silap-silap hari bulan..boleh terbakar rumah.. huhu..

Sekian~

Just 4 Fun

video

12.7.11

Kisah Hati - Alyah

Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

Bait-bait lirik lagu Alyah yang terbaru sangat lah mendalam maknanya bagi ku... sepertinya aku dapat meletakkan diri ku di dalam kisah yang ada dalam lagu ini...terasa seperti ingin menitiskan air mata...

Sekian~

11.7.11

Ketika Cinta Bertasbih

Petang tadi aku tak tahu mau buat apa di dalam bilik jadi aku pun mengorek-ngorek la isi kandungan external hard disk aku.. lalu terserempak dengan muvee Ketika cinta bertasbih... jadi aku pun mengambil keputusan untuk menonton muvee tersebut..dan aku berani katakan yang sangat berbaloi menonton muvee tersebut...huhu... dari awal hingga akhir sangat best..tidak mengecewakan langsung.. bahkan suspen yang ditonjolkan sangat mendebarkan sehingga ke saat-saat akhir.. huhu... sangat best.. huhu..


Menonton cerita ini membuatkan aku terfikir betapa banyak dugaan yang perlu ditempuhi untuk mencari redha-Nya...dan juga jodoh yang sudah ditentukan oleh Nya itu pasti... dan walau apa pun dugaan-Nya.. jika di harungi dengan aman.. InsyaAllah pasti akan bertemu jua dengan yang telah ditakdirkan itu...


Mencari keredhaan-Nya itu bukan jalan yang mudah.. kerana ujian Nya pasti akan ada..


Dari Nya kita datang... Kepada Nya jua kita akan kembali..


Menonton KCB juga menyebabkan aku mendapat inspirasi untuk menghasilkan satu cerita pendek.. emm.. InsyaAllah dengan izinnya akan aku cari masa untuk menyiapkan jua kisah tersebut.. sudah terlalu lama sejak kali terakhir aku menghasilkan sesuatu karya... bukan apa.. cuma tidak ada modal atau dalam erti kata lain stimulus daripada luar untuk aku menghasilkan sesuatu... tapi kini sudah ada.. enzim yang sangat menarik untuk aku menjadi bahan permulaan untuk cerpen aku.. huhu..


Kala aku menonton cerita ini juga aku terkenang kisah hidup aku sendiri yang masih lagi terumbang-ambing mencari tempat yang sepatutnya aku berlabuh.. sehingga kini sering kali aku memilih pelabuhan yang salah... dan disebabkan kesilapan aku.. banyak cacat dan cela yang ada pada kapal pelayaranku.. aku tidak tahu berapa lama lagi bahtera ini akan bertahan sehingga aku sampai ke pelabuhan yang benar.. aku hanya mampu berusaha dan berdoa kepada-Nya..hanya pada-Nya aka berserah... InsyaAllah.. semuanya akan baik sahaja...


Sekian~


p.s: sesiapa yang masih belum menonton ketika cinta bertasbih... pegi la tengok.. sangat best!! huhu...

9.7.11

Sunyi

Dah lama sangat aku tak ada mengemaskini blog aku neh...tak ada entri baru... kalau dulu...selalu ada banyak gambar-gambar..cerita-cerita tapi kini sunyi..sepi tanpa ada kata...tanpa ada madah yang mengisi kekosongan...


Banyak perkara yang berlaku sejak kebelakangan ini... banyak sangat perkara yang terjadi sehingga kan aku sendiri menjadi lemas... lemas dalam akibat yang terjadi daripada perbuatan aku sendiri...lepas satu.. satu...


Kemudia di saat aku merasakan sedikit kedamaian... air yang tenang bergocak semula...khabar2 angin dan kisah-kisah yang mengusarkan hati, hati yang sememangnya sedang gundah bertambah lagi gundahnya...


Mengapa aku tidak boleh terus tinggal dalam hidup imaginasi bahagia aku...? Aku tahu yang realitinya itu satu kesalahan dan satu kemungkaran...dan aku tidak kisah jika realiti itu dirobek... tapi kenapa perlu ambil dunia imaginasi bahagia aku bersama... kenapa tidak biarkan aku terus bahagia dalam igauan mimpi aku..?

Kadang-kadang bukan semua orang tahu yang sangat sukar untuk menghilangkan kesan parut... lebih-lebih lagi parut yang lukanya dulu.. sangat dalam... sangat... sangat dalam... bila luka itu dalam maka tidak hairan lah parut.. dan kesan yang akan ditinggalkan itu sangat besar dan ketara...nak hilangkannya pun hampir mustahil...kita kena perlu teruskan kehidupan dengan parut itu.. bukan parut itu yang menjadikan kita siapa diri kita.. kita yang membentuk diri kita untuk menjadi siapa diri kita yang sepatutnya... tapi kadang kala.. tidak dinafikan parut itu sememangnya akan memberikan kesan kepada kita... kepada orang yang berada di persekitaran kita... persepsi dan pandangan orang terhadap kita bila melihat parut tersebut.. adalah suatu perkara yang tidak dapat kita semua elak... kita tidak dapat mengawal hawa nafsu orang lain... kita cuma dapat mengawal nafsu kita dengan izin-Nya...dan usaha kita...sebab itu bila ada parut itu... maka kita akan cuba untuk menyembunyikannya.. kita akan cuba menyembuhkannya.. agar dapat kita hidup seperti orang lain..tapi malang.. bukan semua orang parutnya akan hilang... bukan semua orang parutnya akan sembuh.. kadang kala.. ada yang kekal selamanya..tapi menjalani hidup yang diredhai..tapi kasihan pada mereka yang parut tak hilang hidup pun tak tenang dek kerana hidup gelap terus dijalani...

Parut yang ada itu sebagai bukti jahilnya diri masa dulu.. ...parut itu juga tanda zalimnya diri kepada zat yang dipinjamkan kepada kita....dan parut itu menjadi tauladan kepada orang lain agar jangan menyimpang jauh seperti mana dulu pernah terjadi... namun begitu... parut itu juga sebagai ingatan dan pembakar semangat kepada diri untuk terus mencari redha-Nya...satu usaha yang jika terluka..sangat berbaloi mendapat parut daripada perjuangan mencari cinta Nya...

sekian~



30.6.11

Emm...

Pagi tadi..sewaktu di dalam kelas... seorang daripada kawan aku telah mengemas kini blog miliknya...kemudian aku lihat dia sepertinya sangat aktif dengan aktiviti-aktiviti blog neh.. banyak perkara yang aku tak tahu...seperti sekarang ni.. ada trend yang baru...yang mana setiap hari ada perkara yang membuatkan orang sentiasa akan ada bahan untuk di letakkan di dalam blog mereka.. wordless wednesday.. funny friday... dan sebagainya yang sama wkatu dengannya...melihat semua perkara ini aku terasa sangat ketinggalan zaman.. hihi..


Bukan apa...cuma sejak kebelakangan ini aku merasakan sesuatu... sesuatu keraguan apabila berkongsi sesuatu kepada orang ramai... (walaupun bukannya ada orang pun yang baca blog neh.. huhu.. ) macam suatu rasa takut apabila tahu yang mungkin orang akan menggunakan informasi yang mereka dapat daripada cerita-cerita yang diletakkan di dalam blog...jika mereka menggunakan informasi tersebut untuk kebaikan tidak mengapa.. tapi bayangkan kalau mereka menggunakan informasi tersebut untuk menjatuhkan aku...ataupun orang lain... suatu senario yang sangat sukar untuk aku bayangkan dan kalau boleh aku ingin cuba untuk elakkan.. begitulah perasaan akau kini setiap kali terdetik dalam sanubari ku untuk mengemas kini blog...


dulu aku pernah berkongsi bermacam-macam pengalaman dan sedikit sebanyak berkenaan dengan kisah hidup aku...tapi kini tidak lagi.. mungkin bukan dalam masa yang terdekat.. mungkin kemudian.. mungkin tidak lagi... semuanya bergantung kepada-Nya..


Sekian~

gedik

nur wani 

amna nabihah

sabariah

14.6.11

Life Is Like A Circle

Hidup ni macam roda.. kejap kita ada di atas.. kejap kita akan berada di bawah.. bila kita berada di atas jangan lupa kepada yang lebih kuasa..DIA...sama juga bila kita berada di bawah..jangan pernah lupa kepada dia.. walau apa pun keadaan kita.. susah atau pun senang.. bersyukur bila senang... bersyukur bila susah..


Semua perkara yang kita lakukan pasti ada balasannya.. tidak kira di dunia.. ataupun di akhirat...bila buat baik.. Insya-Allah.. dengan izin-NYA...pasti akan mendapat kebaikan semula.. bila kemungkaran atau kejahatan yang dikerjakan.. maka tidak mustahil perkara yang serupa akan kita rasa semula..


Bila pernah kita melakukan kemungkaran perkara yang paling ditakuti.. keaiban itu di buka oleh NYA... DIA memasang hijab pada pandangan orang sepanjang kita melakukan kemungkaran.. supaya kita sedar.. sebelum DIA mengambil keputusan untuk membuka hijab tersebut... kerana bila hijab yang menutup keaiban itu di buka.. banyak perkara yang tidak dapat dibayangkan akan berlaku.. malu.. takut.. gerun.. gentar.. semua akan kita rasai..

Tapi suatu ujian itu tidak akan diturunkan kepada kita jika kita tidak mampu untuk berdepan dengan dugaan tersebut.. aku sentiasa percaya itu..

Sekian~

12.6.11

P

Wah!! Akhirnya!! selepas lebih daripada setahun lebih menunggu.. akhirnya aku memilikinya juga.. ya.. lesen ku.. huhu.. entry-entry yang dah berkurun lama dulu pernah menceritakan tentang pengalaman aku semasa belajar.. huhu.. macam yang terjadi... macam-macam tidak puas hati yang berlaku.. huhu.. tapi akhir nya setelah LAMA menunggu barulah hajat ku untuk mendapat lesen tercapai..


Macam biasa lah.. bagi mereka yang dah pernah ada pengalaman mengambil lesen.. mesti kamurang pun tau kan apa-apa proses dia kan... aku pun tidak terkecualilah daripada merasa benda yang sama.. tapi yang lebih mencabar minda dan pikiran masa itu.. adalah.. aku perlu melakukan ujian di litar (yang tiga ujian tue) dalam hujan.. huhu.. dalam kondisi kesihatan yang kurang mengizinkan.. aku perlu meredah kebasahan.. dan kemudian menahan sejuk... huhu.. tapi syukur... rahmat yang diturunkan Tuhan membantu aku pada hari itu.. huhu...


Perkara yang paling mendebarkan adalah ujian di laluan.. huhu..walaupun aku agak yakin dengan kemampuan aku.. namun begitu masih lagi ada keraguan yang timbul.. ragu-ragu jikalau dalam keadaan gemuruh dan gundah itu ada perkara yang penting yang akan aku terlupa dan akan menyumbang kepada kegagalan aku.. tapi syukur aku mampu mengawal keadaan yang berlaku semasa di laluan.. huhu..


Just want to say how grateful i am passing this test.. huhu..


Sekian~

5.6.11

Khabar Angin

dh lama sebenarnya mau publish neh post tapi balik-balik tertanguh.. huhu.. bukan apa.. asal jak mo publish.. mesti teda idea la.. mesti ada kekangan masa lah.. ada hal la.. huhu.. jadi sampai sekarang lah benda neh tertangguh.. huhu.. tapi syukur.. skarang neh do rumah sudah jadi banyak la sudah masa.. boleh la publish banyak post.. huhu.. post kali neh mungkin tidak dapat di publish kan pada masa yang sepatutnya kerana aku tahan jak perasaan tue..huhu.. tapi rsanya kali neh patut di zahirkan sudah.. huhu..

apa perasaan anda bila ada kenalan anda atau pun kawan baik anda diperkatakan oleh orang..?

apa perasaan anda bila anda mendengar khabar-khabar angin mengenai orang yang anda kenal..?

beberapa minggu yang lepas perkara in terjadi kepada aku.. aku mendengar khabar-khabar angin mengenai seorang teman aku.. dan khabar angin itu membuatkan aku berasa kurang senang kerana sekian lama aku mengenali dirinya.. rasanya dia bukan seperti mana yang dikatakan khabar angin itu.. huhu..

susah hati la macam neh.. uhu..

membuat kan aku terfikir.. kenal kah aku dengan kawan aku neh?? huhu.. T^T

Sekian~

20.5.11

ISTIDRAJ

AKU TIDAK SOLAT...TETAPI AKU TETAP BERJAYA...itu adalah istidraj...apa itu ISTIDRAJ???

Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?
Maka saya hendak bertanya kepada anda.

Adakah anda tahu apa itu istidraj?

Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakakah maksud istidraj?

Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.

Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.

Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.

Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.

Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,

“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”

Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.

Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.

Nah… Apakah itu yang kita mahu?

Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?

Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”

Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.

Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil.

Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.

“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”

ALLAH menjawab,

“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,

“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.

Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?

Saya yakin tidak..

Anda tenang sekarang?

Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.

Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.

Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula.

Inilah yang selama ini aku cuba untuk sampai selama ini... Alhamdulillah...syukur..akhirnya dapat juga berkongsi ilmu dan luahan hati.. huhu...

Terima kasih juga kepada tuan punya content.. tq..

Sekian~








Hipokrit~

Sejauh mana perbuatan seseorang itu akan diklasifikasikan sebagai hipokrit??

Kalau dia selalu pergi ke surau...selalu beribadah pada hujung minggu d gereja...selalu ke kuil dan sebagainya tetapi masih berkelakuan seperti orang jahat...adakah orang tersebut akan kita panggil sebagai hipokrit?

a person who pretends to have virtues, moral or religious beliefs, principles, etc., that he or she does not actually possess
di atas neh adalah maksud hipokrit berdasarkan Dictionary.com....huhu...jadi kalau kita jadikan perkara ini sebagai rujukan..maka mudah kita katakan bahawa walaupun dia seorang yang selalu kita nampak di tempat-tempat yang, InsyaAllah, terhindar daripada perkara-perkara yang tidak baik..tidak semestinya dia seorang yang baik.. huhu...rasanya ada betul tentang kenyataan ini kan?? sebab kalau benar sempurna amalan seseroang itu pasti akan terhindar daripada perkara-perkara yang mungkar dan yang telah di larang oleh Tuhan..namun kita sememangnya cuma manusia yang biasa...sentiasa melakukan kesilapan...alasan yang sering kali saja kita dengar...alasan yang sering kali saja saja menitip bibir insan yang bergelar hamba Tuhan...

Mungkin juga ada orang yang akan cakap yang aku neh kalau dalam blog neh...banyak jak cakap Tuhan..banyak jak cakap pasal Syukur-syukur la....pada DIA...tapi kalau tengok di luar..lain...macam ada dua persona yang berbeza bila menulis blog..bila berada di luar...tapi kenyataan nya memang insan yang orang nampak di luar dan insan yang menulis blog ini ada insan yang serupa luar dan dalam...apa yang menjadikan suatu perbezaan adalah...yang berada di luar itu adalah insan secara lahiriah...dan insan yang menulis di dalam blog adalah luahan hati dan perasaan yang tidak mampu untuk diterjemah kepada bentuk tingkah laku..maka dengan kata-kata lah segalanya di luahkan.. huhu..

dalam hidup ini..pasti akan ada masalah...dalam hidup pasti ada penyelesaian...dalam hidup pasti ada mati...dalam mati pasti ada kehidupan...

Sekian~