31.5.15

Certot: Kopiah

Kopiah
           
            Petang itu, mereka berdua saling berpandangan. Berdiri di muka pintu dengan mata bertentang mata. Sungguh dalam makna pandangan itu. Walaupun begitu, tiada kata yang diperlukan untuk mereka berdua saling memahami apa yang dimaksudkan di sebalik pandangan itu. Sebaik menutup dan mengunci pintu, dia membontoti lelaki yang sedang menuju ke arah bilik tidur utama rumahnya. Tidak perlu lagi dia menunjukkan jalan. Lelaki itu seperti sudah tahu selok-belok rumah yang sederhana itu. Sebaik berada di dalam, pintu bilik utama pula ditutup dan dikunci rapat. Maka, bermulalah adegan-adegan yang panas.

Ia bermula dengan satu sentuhan jari pada bibirnya. Degupan jantung semakin pantas. Semakin lama semakin dia rasa seperti perlu bernafas dengan lebih dalam lagi. Terasa lemas. Lemas dalam dosa.

Puas…

            Sehingga kini tiada kata-kata yang terungkap cuma bertukar pandangan dan senyuman. Sekali lagi mereka saling berpandangan di muka pintu rumahnya. Lelaki itu menghulurkan tangannya. Dia pun menyambut tangan lelaki itu. Mereka tersenyum lalu lelaki itu beredar.

            “Ustaz! Assalamualaikum!” kedengaran suara beberapa orang kanak-kanak dari arah luar rumah. “Awal pula hari ni”, getus hati dia.
            “Ustaz buat apa dekat rumah Cikgu ni?”
            “Ada kerja sikit nak kena selesai” lelaki itu tersenyum sambil mengerling ke arah dia.
            “ooooooo…”, jawab kanak-kanak tersebut serentak.
            “Ni ada kelas tambahan ke?” lelaki tersebut memandang wajah dia.
            Terkedu seketika dia pun menjawab,” hah? Emm.. ya..”
            “ooo.. lain kali bagi tahu awal-awal. Nasib baik kerja kita siap awal tadi. Oklah, Ustaz pergi minta diri dulu. Assalamualaikum…” Kanak-kanak tadi menjawab salam lalu masuk ke dalam rumah.

Lelaki itu sempat memandang dia dengan tajam lalu mengenyitkan mata sebelum berjalan ke arah kereta Honda City berwarna biru miliknya. Dia cuma mampu tersenyum.  

Sebelum menutup pintu dia sempat melihat lelaki itu menyarungkan kopiah putih di atas kepalanya. Dia masuk ke dalam rumah. Dia tunduk dan tersandar pada pintu, lalu terdetik dalam hati ingatan pada Pencipta sekalian alam. Lalu dia beristighfar. Astaghfirullah. Moga Tuhan yang Maha Penyayang dan Maha Mengasihi mengampuni dosa hamba-Nya yang lemah ini. Amin. 

No comments: