3.2.11

Deactivate Facebook (Chapter 2)

Hari masuk hari yang ke-4. Hari ke-4 akaun Facebook aku tidak aktif. Namun tenyata aku masih mampu untuk bernafas di atas muka bumi ciptaanNya. Syukur.

Walaupun, aku harus akui memang perasaan itu wujud. Jauh di sudut hati aku, ada perasaan itu. Perasaan untuk mengaktifkan semula Facebook aku, perasaan untuk berkomunikasi dengan orang lain.

Aku tak tahu apa yang sedang terjadi di dalam dunia maya Facebook. Aku seperti terputus hubungan dengan semua orang. Aku bagaikan hidup sendiri tanpa Facebook. Namun aku ingin mencuba untuk berhenti daripada sesuatu yang sudah menjadi sebahagian daripada aku.

Wujudnya facebook memang memudahkan banyak kerja. Walaupun berjauhan kita masih mampu untuk kekal berhubung antara satu dengan yang lain. Namun kadang-kadang perasaan perlu untuk kekal online menyebabkan diri menjadi tidak terkawal. Bukan semua orang seperti itu, namun ADA yang bertindak sebegitu. Salah seorang daripadanya ialah aku.

Aku ingin lihat apa yang akan terjadi jika aku tidak memiliki facebook. Jika tidak ada apa-apa yang berlaku, mungkin aku akan terus berhenti daripada menggunakannya, jika ramai yang memerlukan aku menggunakannya aku rasa barulah aku akan mengaktifkan semula Facebook aku.


No comments: