23.11.11

Cliche

Klise.. itu dalam bahasa melayunya lah.. huhu..

Klise neh.. benda yang sudah dijangkakan.. benda yang terlalu biasa... sering kali terjadi sehingga tidak lagi menjadi satu perkara yang suspen.. macam tue la.. nie mengikut pemahaman aku la.. SELEPAS aku tengok kamus k.. jadi bukan lah daripada sumber yang tidak sahih.. hihi.. agak sahih la jugak.. hihi..

emm.. tapi sebenarnya apa yang aku mau merepek malam neh.. bukan lah pasal makna klise neh... tapi aku cuba kaitkan saja klise ngan benda yang aku akan cakap neh.. huhu..

bingung kn membaca... hahaha!! padan muka.. ok2..

sebenarnya malam neh aku mau merepek pasal orang yang menyembunyikan kesedihan atau kesengsaraan yang diorang alami la.. huhu.. 

ramai yang kita dengar... 

"aku nampak jak hepi.. nampak jak senyum selalu tapi siapa yang tahu hati aku neh... TUHAN jak yang tahu..."
emm.. neh kira macam ayat typical yang biasa orang pakai la.. huhu.. 

tapi orang tak akan guna ayat tue kalu tiada kebenaran kan.. emm.. ada jak orang yang dalam diam.. dia menangis.. sebab masalah yang dia hadapi.. tentang orang yang dia kasihi.. dan mungkin juga tentang DOSA yang pernah dia lalui...

emm... hanya diri dia dan TUHAN saja yang tahu... tapi kadang-kadang orang lain susah nak pham.. susah nak rasa apa yang orang lain sedang rasakan... aku pun.. bukan boleh cakap yang aku tahu apa yang orang lain rasakan... cuma kadang-kadang kalu aku memang pernah lalui perkara yang sama boleh lah aku cakap yang aku tahu apa yang dia rasakan.. tapi kalu aku memang tidak pernah rasa apa yang dia rasa macam mna aku bulih cakap yang kau tahu apa yang dia rasakan ... penipu la kalu macam tue kn.. huhu.. so.. if only we can be in everyone's shoes... baru lah kita dapat rasa apa yang orang lain rasa kan.. huhu.. emm.. 

sebenarnya.. ramai yang pendam rasa2.. feeling2 yang sedih2 neh.. sebab apa?? sebab diri kita sendiri pun rasa payah mo tanggung.. rasa berat sangat.. apa lagi orang lain yang mungkin tiada kaitan langsung dengan masalah atau perkara yang berlaku tue kan.. jadi mungkin kita neh rasa macam tidak mahu menyusahkan orang lain.. jadi lebih baik tanggung sendiri.. lagi pun selagi masih mampu mau simpan kan.. ok la tue.. melainkan memang sangat perlu untuk di kongsi dengan orang.. bru lah terbuka rasa tue sikit untuk berkonsi.. itupun mungkin dengan orang yang sangat rapat dengan kita.. emm.. 

tapi salut dengan pelakon-pelakon yang dapat menyembunyikan masalah sehinggakan orang lain tidak dpat mengesan langsung apa yang sedang berlaku.. konflik2 dalaman yang berlaku dapat diselindungkan tanpa seberang cela... bukan hipokrit tapi jaga maruah.. kadang-kadang masalah yang berlaku tue.. sngat personal.. melibatkan aib dan sebagainya.. sbb tue mereka memilih untuk berdiam.. bkn hak kita untuk membuka aib sesiapa.. itu kerja TUHAN saja.. huhu...

emm.. ok lah.. aku pun tak tahu mau merepek apa lagi.. jadi smpai sini saja coretan malam ini.. 

*saya manusia biasa..*

~ Sekian ~

1 comment:

azah said...

ak stuju ngan ko..
cerita setiap org lain..