19.3.11

True Nature

Apa cara untuk kita kenal seseorang? Adakah dengan bertanya soalan-soalan kepadanya? Macam soal siasat polis...atau pun mungkin bagi orang tersebut borang soal selidik untuk dia isi..kemudian bila dah dia dah isi semua kena hafal dan cuba untuk guna bila masa bersama dia..hahaha! lucu nya macam tu..macam ambil peperiksaan pula..kalau definisi berkenalan dengan orang macam tue..emm..baik tak payah nak kenal..kan? Bagi aku..tu bukan mengenali...tapi mempelajari...tapi mungkin juga itu satu cara untuk kenal sesorang kan..Belajar pasal orang itu...baru kita kenal..emm..

Ada macam-macam cara yang orang guna pakai untuk kenal seseorang..untuk kenal hati budi...untuk kenal isi hati seseorang...baru-baru ini aku merasai sendiri pengalaman untuk mengenali insan yang lain....

Aku pun tak tahu macam mana nak terangkan apa yang sedang berlegar-legar dalam fikiranku. Bagi aku..dalah satu cara untuk kita kenal seseorang adalah dengan kita adalah apabila dia berada in his own nature...bila seseorang itu berada di tempat asal nya..atau tempat yang dia paling selesa untuk jadi dirinya..

macam singa atau harimau..kalau kita nak kenal dan tahu tingkah lakunya yang sebenar..kenalah bagi dia hidup dan bebas di habitat nyayang sebenar...kalau kita kurung dia di dalam sangkar atau bagi dia hidup di Kuala Lumpur ni..mana mungkin kita akan dapat lihat sifat nya yang sebenar...hahahaha..tapi bukan lah niat di hati nak samakan seorang manusia dengan binatang..cuma analoginya semacam itu lah..huhu..

Sebab tu la kadang-kadang bila kita dah rasa kita kenal seseorang..mungkin belum lagi..tapi proses untuk kenal dengan seseorang itu pastinya memakan masa seumur hidup..mana mungkin kita akan kenal dengan seseorang itu lebih daripada Sang Pencipta..mana mungkin kita lebih kenal diri orang lain, bah kan diri kita sendiri lebih daripada yang Maha Esa... tapi..bila kita berusaha..dan mendpt keizinannya..pasti kita boleh kenal sebahagian besar tentang dirinya...

sekian~

2 comments:

hamba Allah_ said...

hye min...sehat? ngee.. :) hows life?

MinT said...

Alhamdulillah..syukur..stakat neh ok jak.. huhu..