12.3.11

Aku Pun Mahu...

Menyesal tu menyesal la juga..tapi siapa yang suruh beria-ria tidak mahu balik...bagus-bagus ada orang mau sponsor..adui..tapi akan daya benda sudah terjadi tidak apa lah..mesti ada hikmah...

masa tu mak sudah tanya berapa haribulan kamu cuti..mau beli tiket sudah ni...tapi aku dengan bersungguh-sungguhnya berkata tidak perlu..bulan 6 saja nanti beru balik..tapi sedih sungguh bila tiba waktu cuti kali ini..terasa sangat sunyi pula apabila melihat ramai orang yang balik...kalau orang sini-sini balik aku tidak hairan dan tidak kisah..sebab memang dia orang senang saja kalau mau balik...tapi bila ku lihat ramai orang yang asal sama sepertiku pulang ke tanah kelahiran...aku tiba-tiba rasa sebak...rasa seperti hendak pulang ke rumah saat ini juga...

tapi...

itu semua cuma perasaan...aku bukan tidak mahu menerima tawaran yang telah diberikan..namun aku berusaha untuk tidak menyusah sesiapa..lebih-lebih lagi ibu dan bapa ku..kalau boleh dengan elaun yang aku ada sekarang ni tidak perlu lah mereka menyara aku seperti mana yang sebelum ini...mungkin sekadar apabila aku memerlukan saja..kerana aku faham yang banyak lagi perkara yang lain perlu mereka fikirkan pada ketika ini...biarlah mereka simpan duit itu untuk kegunaan masa depan..buat masa ini aku masih mampu untuk terus bertahan...

aku selalu teringat dengan pesan-pesan kakak ku tentang berusaha untuk berdikari dan belajar untuk mendewasakan diri..berusaha untuk tidak terlalu bergantung kepada orang lain...aku pun tidak tahu bagaimana  untuk berbuat demikian..setelah sekian lama bergantung kepada seseorang...untuk berdiri sendiri itu amat sukar..perlu jatuh dahulu..barulah dapat belajar untuk berdiri sendiri..dan kemudian melangkah dengan sendirinya..memilih jalan sendiri...membuat keputusan sendiri...

sangat menakutkan tapi itulah kenyataan yang perlu kita semua lalui...menjadi seorang yang dewasa suatu hari nanti dan menjaga diri kita sendiri..dan pada suatu tahap perlu menjaga orang lain...tidak kira anak kita...dan yang paling penting menjaga kedua ibu bapa kita di hari-hari emas mereka...pada ketika itu pastinya tahap kesabaran kita sangat lah teruji...hanya mereka yang punya kekuatan dan kematangan minda yang tulus sahaja dapat bertahan dengan pastinya...

apa pun..walaupun ornag nampak aku selalu sahaja tidak sependapat dengan keluarga aku..selalu bertelagah pasal benda-benda kecil dna macam-macma lagi...aku tetap sayang mereka..cuma pendidikan di rumah tidak pernah mengajar kami untuk meluahkannya dengan cara yang konvensional..tu yang membuatkan kami kelihatan lain...apa pun..aku sayang keluarga aku...tak dapat bayanglan bagaimana rasa dan keadaan tanpa mereka...

sekian....

2 comments:

Mohd Ridhuan said...

bertahan la...
sampai cuti abis,k...
sekejap je mase berlalu..
tapi aku setuju bab jangan bergantung pada keluarga,,,
sekarang proses untuk berdikari dan mendewasakan diri lam menempuh hidup...

MinT said...

yup...sedang brusaha bertahan..huhu..
yup..sekarang adalah masa untuk belajar sebelum menempuh masa depan sendiri.. huhu..